Wie gebruikt er geen WhatsApp? Maar toch communiceren de meeste organisaties via de website nog met formulieren. Waarom zorg je er niet voor dat je voor je website bezoekers bereikbaar bent via WhatsApp? Zo verlaag je de drempel om contact op te nemen!
In dit blog geef ik een aantal praktische tips.
WhatsApp chatwidget
Als je rechtsonder aan je website een WhatsApp chatwidget opzoekt, dan kunnen website bezoekers direct contact met je organisatie opnemen via WhatsApp. Er zijn meerdere plugins beschikbaar om deze widget te installeren. Maar de meeste voegen een reclamelink toe. En dat wil je daarom niet. Ik ben zelf enthousiast van de gratis plugin Joinchat. Er is een gratis en betaalde variant. Maar de gratis variant biedt de mogelijkheid om een volledige en reclamevrije WhatsApp chatwidget op je website te gebruiken.
WhatsApp Business: Campagnes en chatbots
Er is nog zoveel meer mogelijk! Net zoals je e-mailcampagnes verstuurt, kan je ook WhatsApp campagnes versturen. En je kan een WhatsApp chatbot bouwen waardoor WhatsApp gebruikers door de flow geleid worden om bij de informatie te komen die zij nodig hebben.
Om van deze mogelijkheden gebruik te kunnen maken, heb je een WhatsApp Business Service Provider nodig. Er zijn tientallen goede platforms op de markt. Bekijk de website van vriend en zakencollega Erwin van Ginkel: Reviews van van Service Platforms en blogs over WhatsApp Business. Deze platforms zijn gebouwd op de WhatsApp API. Hiervoor heb je een telefoonnummer nodig dat je nog niet in een andere app van WhatsApp gebruikt.
De mogelijkheden om WhatsApp voor business te gaan gebruiken zijn eindeloos. Maar wellicht is het slim om te starten met een chatwidget op je WordPress website!